Ezen az oldalon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az oldalon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.
Írta: Hollósy Boglárka
Kurzus címe: Konfliktuskezelés, érzelmi intelligencia és az iskolai bántalmazás (bullying) megelőzése
2024 novemberében egy hetes tanártovábbképzésen vettem részt Tenerifén, a Kanári szigetek legnagyobbikán az Europass Teacher Academy szervezésében, az Erasmus+ mobilitási program keretében.
Örülök, hogy ezt a képzést választottam, mert sok új ötlettel, játékkal, módszertani megközelítéssel lettem gazdagabb a konfliktuskezelés és empátia fejlesztés témakörében.
A csoport összetétele igazán nemzetközi volt: 2 norvég, 2 belga, 2 lengyel, 2 bolgár, 1 német és 1 magyar kollégával tanulhattam együtt a 6 nap alatt, akik remek és nyitott partnereknek bizonyultak. Sokat kaptunk egymástól is a szemléletformálás terén, illetve mindig nagy érdeklődéssel hallgattuk egymás személyes iskolai eseteit, tapasztalatait.
A trénerünk nagyon felkészült, elfogadó, természetes személyisége is elősegítette, hogy már az első naptól kezdve otthonosan érezzük magunkat, és feszengés nélkül, egy csapatként működve vegyünk részt a különböző játékos, kreatív és nagyon elgondolkodtató feladatokon.
A képzés során a teljesség igénye nélkül a következő témaköröket érintettük: polivagális elmélet, fotókritika, érzelmek kereke, mentalizáció, a sztereotípiák jelentősége és az önmagát beteljesítő jóslat, a rögzített gondolkodásmód és a növekedést elősegítő gondolkodásmód közötti különbség, az érzelmi intelligencia fejlesztése, a resztoratív technikák iskolai alkalmazása.
Kifejezetten tetszett, hogy külső helyszíneken is zajlott a képzés (mindfulness), ahol szinte eggyé válhattunk a még érintetlen Anaga hegység természeti kincseivel, továbbá hogy rengeteg érzékenyítő és empátia fejlesztő játékot próbálhattunk ki az egy hét során, ami szuper csapatépítésnek bizonyult a kurzus résztvevői számára is.
Izgalmas volt a képzés végén a közös kirándulás, ami a Teide vulkánhoz, illetve a Teide Nemzeti Parkba vezetett.
A képzésünk naponta 9-14.00-ig tartott, így a tanulás mellett lehetőségünk volt kikapcsolódni és megismerkedni Tenerife csodálatosan változatos növény és állatvilágával, valamint épített és természeti kincseivel.
Remélem, lesz még alkalmam visszatérni akár ide, akár a többi szigetre.
2024. november 10.
Az "Első lépéseink egy szerethetőbb iskola felé" Erasmus+ KA-122 SCH pályázat keretében 2024. november 3-10. között Tenerifén, Spanyolországban vettem részt a Europass Teacher Academy "We are all special: inclusion in and out of the classroom" kurzusán. A célom az volt, hogy új módszerekkel segítsem az SNI-s és BTMN-es diákok integrációját.
A 17 fős csoport két kisebb csoportra oszlott, én német, dán, lengyel és szlovén kollégákkal dolgoztam együtt. Az első nap az ismerkedés és az inklúzió témájának körvonalazása jegyében telt, különös figyelemmel az autizmusra és az ADHD-ra. Közösen szabályokat állítottunk fel és brainstormingoltunk. A következő napokban a mindfulness-technikákkal ismerkedtünk. Egy Anaga Természetvédelmi Parkban tett látogatás során kipróbáltuk a figyelmet és érzékelést fejlesztő gyakorlatokat. Később szimulációs feladatok révén megtapasztaltuk, milyen kihívásokkal szembesülnek a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek. Ez segített jobban megérteni a befogadó iskolák fontosságát. Dániában például az inklúzió már rendkívül hatékonyan működik, ami számunkra inspiráló példa volt. A hét második felében a neurodiverzitás került előtérbe és az autizmus spektrum zavarral és ADHD-val kapcsolatos elméleti és gyakorlati tudásunk bővítettük. Légzéstechnikákat, érzelemszabályozási játékokat tanultunk, valamint kreatív tevékenységek során fejlesztettük a tanultakat.
A kurzus végén közös kiránduláson vettünk részt a Teide vulkánhoz, amely hatalmas élmény volt mindannyiunknak. Szabadidőnkben San Cristobal de la Laguna városát fedeztük fel és helyi finomságokat kóstoltunk. A hét során a közös munka során lehetőségünk volt szakmai kapcsolatok mellett barátságokat is kötni.
Az kurzus során szerzett tudás, élmények és új ismeretségek nagyban segítik majd a mindennapi munkámat és a tanultakat igyekszem minél szélesebb körben megosztani és alkalmazni.
Balogh Tímea, nyelvtanár
2024. november 10.
Az Erasmus program keretében 2024. október 21-25. között Máltán, San Giljanban vettem részt egy angol nyelvtanfolyamon. Régóta szerettem volna felfrissíteni az angol nyelvtudásomat, mert munkám során, a nemzetközi kórusversenyeken sokszor kell képviselnem a kórusomat akár a szervezőkkel, akár a zsűrivel való kommunikáció során, illetve a tavaszi továbbképzés előtt szükségét éreztem egy nyelvi felkészítésnek.
Az órák anyanyelvi tanár vezetésével zajlottak. A bemelegítő gyakorlatok során szókincsünket fejlesztettük, majd különböző témákhoz kapcsolódó videókat néztünk, beszélgettünk az egészséges életmódról, szokásokról, az angol etikettről, sőt, elkészítettük a bakancslistánkat is.
Az óraközi szünetekben, délutánonként sok időt töltöttem a svájci, német, lengyel, francia csoporttársakkal, sokat beszélgettünk, megismertük egymás kultúráját, kulturális szokásait, munkáját.
Málta gyönyörű szigete rengeteg lehetőséget kínált a kirándulásra és felfedezésre. A nyelviskola által szervezett programokon részt vettem, mely során idegenvezető irányításával megnéztük Valletta (főváros) és Mdina (Málta régi fővárosa) nevezetességeit. Ez utóbbi különösen tetszett nekem. A fallal körülvett város gyönyörű középkori és barokk építészete, a szűk, macskaköves utcák rabul ejtettek.
Szalárdiné Szondy Adrien
2024. október 25.
Erasmus+ KA-122 SCH "Első lépéseink egy szerethetőbb iskola felé" nevű sikeres pályázatunk keretén belül 2024. szeptember 30 - október 5. között idegennyelvtanítás-módszertani továbbképzésen vettem részt Dublinban, Írországban.
A kurzus kiválasztásában két fő szempont vezérelt: egyrészt úgy éreztem, hogy hasznomra válna némi módszertani felfrissülés, új gyakorlatok, technikák megismerése; másrészt angoltanárként szerettem volna angol nyelvterületre utazni, mélyebben megismerni egy angol nyelvű ország kultúráját, amely szintén hasznos lehet a tanítási gyakorlatom során. Így esett a választásom a Europass Teacher Academy dublini központjában megszervezett 'Effective Language Teaching Techniques' ('Hatékony nyelvtanítási technikák') elnevezésű kurzusára.
A helyszín nagyon színvonalas és barátságos volt, rendkívül segítőkész recepciósokkal, minden nap friss gyümölcsökkel, magvakkal, kávé- és teafogyasztási lehetőséggel. A képzési hetünkön viszonylag kis létszámú csoport jött össze: két német, egy lengyel és egy francia angoltanár kollégával együtt öten vettünk részt a Helen Callanan által vezetett kurzuson.
A képzés első napján egy rövid, de nagyon érdekes és informatív, Írországot és az ír kultúrát bemutató interaktív előadáson vehettünk részt. Az előadás mind tartalmi, mind módszertani szempontból nagy hatással volt rám; kiváló példa volt arra, hogy lehet a hallgatóságot maximálisan bevonva, a száraz tények felsorolásától elrugaszkodva ízelítőt adni egy ország kultúrájából. Az előadást követően a kurzus minden résztvevője röviden bemutatta saját városát és iskoláját, majd egy 'European Food Fair' keretében mindenki egy kis kóstolóval készült saját nemzete tradicionális ételeiből/italaiból. A jó hangulatú 'ebéd' során ehettünk különleges francia, német és magyar desszerteket, ínycsiklandó szlovén és lengyel kolbászokat, ír sajtokat; ihattunk cseh sört, Kofolát és Baileys-t is - sok más egyéb finomság mellett.
A hét hátralévő részében az idegennyelvtanítás-módszertané volt a főszerep. Láthattunk példát arra, hogy hogyan lehet hatékonyan, minden résztvevőt bevonva csoportmunkát szervezni. Különféle technikákat ismerhettünk meg arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet a diákokat hatékonyan bevonni a tanulás/tanítás folyamatába; elősegíteni azt, hogy ne készen kapjanak/várjanak információkat, hanem maguk fedezzék fel azokat, mélyebben megértve ezáltal akár nyelvtani szerkezeteket, akár idegennyelvű szövegeket.
Vázlatosan megismerkedtünk a CEFR (Common European Framework of Reference for Languages - Közös Európai Referenciakeret) értékelési módszertanával.
A csütörtöki napon a csoporttal ellátogattunk az EPIC múzeumba, mely az ír kivándorlás történetét mutatja be meglehetősen modern, interaktív módon, digitális és audiovizuális tartalmakat alkalmazva. Pénteken a múzeumi élményekre építve kellett óratervet készítenünk és bemutatnunk, felhasználva a kurzus során tanult módszereket, ismereteket, technikákat. A hetet a kurzus kiértékelésével és az oklevelek kiosztásával zártuk.
A tanulás mellett a hét során több kulturális programon is részt vehettünk. Voltunk vezetett városnéző sétán Dublinban, valamint egy fantasztikus ír zenés táncos délutánon is egy helyi pubban, ahol tradicionális ír zenét hallhattunk és ír táncot tanulhattunk. A hetet egy buszos kirándulás zárta a Dublinhoz közeli, festői szépségű Wiklow hegységben fekvő Glendalough-ba.
A képzési központ által szervezett programokon kívül lehetőségem nyílt önállóan is felfedezni Dublint, amelyhez sok segítséget, tippet kaptam a kurzusvezetőtől és AirBnB-s szállásadómtól is.
Örültem volna, ha a kurzuson részt vevő kollégák valamelyikével sikerül valamilyen partneriskolai kapcsolatot létesíteni, erre azonban sajnos nem volt lehetőség, ugyanis rajtam kívül az összes résztvevő középfokú oktatási intézményben dolgozott. Ugyanakkor rendkívül kedves, kreatív, sokoldalú embereket ismerhettem meg személyükben, és beszélgetéseink során sokat tanulhattunk egymás kultúrájáról, oktatási rendszeréről.
Összességében egy nagyon tartalmas, emlékezetes hetet tölthettem az ír fővárosban. Remélem, hogy a kurzuson tanultakat sikeresen tudom alkalmazni a tanítási gyakorlatom során.
2024. október 5.
Idén iskolánk is bekapcsolódott a 2024. október 14. és 19. között megrendezett nemzetközi Erasmus-napokba. Ezeken a napokon olyan események kerülnek megrendezésre, amelyek az Erasmus+ programcsalád által nyújtott lehetőségeket állítják reflektorfénybe. Így volt ez iskolánkban is. Az immár 37 éves múltra visszatekintő Erasmus+ programot azért indították el, hogy támogassa az európai oktatást, képzést, ifjúságügyet és sportot. Nagy örömünkre ebben a tanévben már a Gödöllői Erkel Ferenc Általános Iskola tanárai és diákjai is részesei lehetnek ennek a kezdeményezésnek.
Mint arról már korábban hírt adtunk, tanáraink közül többen is szakmai továbbképzéseken vesznek részt az Európai Unió több országában, illetve, hogy tavasszal diákokat is fogunk tanulmányi programra vinni Szlovéniába. Így október 14-én egy Információs napot tartottunk, amikor is tanulóink megismerkedhettek az EU tagállamaival. A szünetekben az iskolarádión keresztül nemzetek himnuszai és népzenéi csendültek fel. A felsősök egy héten át olvashattak érdekességeket az EU mind a 27 országáról, majd az ott megszerzett ismeretekről egy kvízen adhattak számot. A csapatverseny eredménye az alábbi:
I. helyezett: Antal Janka, Horváth Lili, Kertész Dorka és Okos Regina − 7. a
II. helyezett: Hajdu Csaba, Papp Ádám, Rutz Dániel és Tóth-Bede András − 8. c
III. helyezett: Hanzl Zoé, Heilig Eszter, Hemela Ferenc és Szokoji Léna − 8. c
Gratulálunk a csapatoknak!
Természetesen nem csak a felsősök, hanem az alsósok is bekapcsolódtak a programba. Délután a kicsik a spanyol flamenco tánc alapjaival ismerkedhettek az udvaron. Akik pedig csendesebb elfoglaltságra vágytak, iskolánk könyvtárában észt és dán népmeséket hallgathattak.
Ez a nap szolgáltatta az apropóját annak is, hogy meghirdessük iskolánk 7. és 8. évfolyamán a tanulói mobilitási pályázatunkat. 14 sikeres pályázónk 2025. tavaszán egy hetet tölt majd Szlovéniában, ahol a partneriskolánkkal közösen számos programban fogunk részt venni, az EU finanszírozásával.
2024. október 19.
2024 júliusában mi, négy pedagógus, utaztunk a festői Rovinjba az Erasmus+ program keretében, hogy részt vegyünk különböző, szakmai fejlődést célzó továbbképzéseken. A horvát tengerparti város hangulata és gazdag kulturális öröksége tökéletes hátteret biztosított a kurzusainkhoz, amelyek az inkluzív nevelés, osztálytermi konfliktuskezelés, csapatépítés, valamint a digitális oktatási eszközök alkalmazásának területeire fókuszáltak.
Kertészné Halmos Helga az inkluzív nevelésről szóló képzésen vett részt, ahol kooperatív tanulási technikákat sajátított el. Ezek a módszerek nemcsak a tanulók együttműködési készségeit fejlesztik, hanem segítenek abban is, hogy a különböző képességű gyerekek saját szintjükön érezzék magukat sikeresnek és teljes értékűnek az osztályteremben.
Pintér Erika a "Láthatatlan színház" elnevezésű kurzuson tanult, amelynek célja az osztálytermi konfliktusok felismerése és kezelése volt. A tréning során az Augusto Boal által kidolgozott módszer gyakorlati alkalmazásával ismerkedett meg, amely lehetőséget adott arra, hogy a pedagógusok jobban megértsék és kezeljék a diákok közötti konfliktusokat.
Deme Ildikó Ilona a csapatépítésre és együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikákra fókuszáló kurzuson vett részt. A képzés során különböző problémamegoldó feladatokkal és szimulációkkal mélyítette el tudását, amelyeket az osztályfőnöki órákon és a tantestületen belül is alkalmazhat majd a jövőben.
Somogyiné Kovács Andrea egy oktatást segítő programokkal foglalkozó kurzust választott, amely különböző digitális eszközökkel ismertette meg a résztvevőket. Ezek az eszközök alkalmasak arra, hogy a tanulók számára játékosabbá és interaktívabbá tegyék a tanulási folyamatot. A kurzus alatt megtanult módszereket a jövőben saját óráin is alkalmazni kívánja.
A képzések intenzív szakmai programja mellett mindannyiunknak lehetősége nyílt Rovinj városának felfedezésére, kulturális programokon való részvételre és kikapcsolódásra is. A szabadidős tevékenységek, mint például a városnézés, hajókirándulások, és a tengerparti séták nemcsak a pihenést szolgálták, hanem tovább erősítették a csoportkohéziót is.
Az Erasmus+ program által nyújtott továbbképzések lehetőséget adtak arra, hogy új módszerekkel és ötletekkel gazdagodjunk, amelyek segítségével még elkötelezettebben dolgozhatunk a tanulók befogadó és támogató környezetének megteremtésén. A Rovinjban szerzett tapasztalatok és élmények hosszú távon hozzájárulnak majd szakmai munkánk minőségének javításához, és inspirációt nyújtanak a mindennapi pedagógiai kihívások kezeléséhez.
Iskolánk pedagógusai közül négyen már a következő tanévre készülnek.
Intézményünk Erasmus+ KA-122 SCH "Első lépéseink egy szerethetőbb iskola felé" nevű sikeres pályázatának első tanári
mobilitásaiként Deme Ildikó, Kertészné Halmos Helga, Pintér Erika és Somogyiné Kovács Andrea a Hungary Expert szervezésében
módszertani képzéseken vettek részt a horvátországi Rovinjban 2024. július 14-20-ig. Többek között az IKT, csapatépítés,
inklúzió és dráma területén szereztek új ismereteket kollégáink egy fantasztikus nemzetközi csapatban. Már alig várják,
hogy a frissen gyűjtött szakmai tapasztalataikat megosszák velünk!
"Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő információk és állítások a szerző(k) álláspontját képviselik, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy a(z) Tempus Közalapítvány hivatalos véleményét. Sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem vonható felelősségre miattuk."